ЦИА: Русија помогла Трампу да победигласи наслов на сајту „медијског јавног сервиса Србије“, РТС, од 10.12.2016.[i]CIA: Rusija pomogla Trampu da postane predsednik SAD преноси нам сајт телевизије са националном фреквенцијом, Б92.[ii] Оба медија наводе Танјуг као свој извор. Међутим, Танјугов изворни наслов је битно уравнотеженији, јер даје глас бар једној од прозваних страна: ЦИA: Русиjа помогла Tрампу, Tрамп: Шта су све причали за Садама“.[iii] Политика је, са своје стране, преносећи вест, суштински поштовала Танјугов приступ, дајући притом још луциднији наслов: „ЦИА: Русија помогла Трампу, Трамп: То су они што су говорили да Садам има хемијско оружје.[iv] Вечерње новости се нису позвале на Танјуг, али су пренеле суштински исту, мада скраћену вест, уз наслов на линији РТС и Б92: ЦИА: Русија помогла Трампу да буде председник САД.[v]

Као и са насловом који су изабрала два најутицајнија електронска медија у Србији, главни проблем са овом „вешћу“ је што је она, суштински – лажна. А, с озбиром на главни, мада не и једини њен извор, Вашингтон пост, који је један од носилаца новог макартистичког лова на вештице, односно на тобож лажне вести које потичу од алтернативих медија који су битно допринели Трамповој победи над Хилари Клинтон и, успут, урушили кредибилитет мејнстрим медија, хватајући их небројено пута у лажима и спиновањима – важно је ту ствар рашчланити до краја. Јер, после Брегзита и Трампове победе, ушли смо у еру озбиљног медијског ратовања, где ће, с једне стране, рањена (нео)либерална звер настојати да поврати власт над јавним дискурсом тако што ће или сатанизовати или покушавати да цензурише своју сада већ озбиљну алтернативну конкуренцију, док ће, с друге, ова друга, алтернативна, антиглобалистичка страна настојати не само да амортизује нападе, већ и да докрајчи вишедеценијски (нео)либерални монопол на јавну истину.

Дакле, вест коју је Танјуг пренео је суштински лажна зато што износи тврдњу неименованог извора, и то без икаквог понуђеног доказа. Овако гласи почетак „вести“:

„ЦИА је закључила да је Русија интервенисала на овогодишњим председничким изборима у САД како би Доналд Трамп победио и то не само да би подрили поверење у амерички изборни систем, пренело је данас Ројтерс. То је за британску агенцију у петак изјавио високи амерички званичник који није желео да буде именован.

Почнимо од тога да је нетачно да је ову изјаву неименовани амерички званичник дао Ројтерсу: он ју је заправо дао Вашингтон посту, а Ројтерс је то само пренео, што се може видети у изворној вести.[vi] После тенденциозног наслова (када је реч о РТС, Б92 и Новостима), то је други али, као што ће се видети, не и последњи прекршај домаћих медија у овом случају. Такође је непрецизан превод – треба да гласи „а не само да би подрили поверење…“ Но, вратимо се изворном тексту Ројтерса, онако како га је пренео Танјуг а затим преузели већ наведени домаћи медији:

Ројтерс наводи да је Вашингтон пост, цитирајући америчке званичнике који су брифовани о овоме, такође објавио да су обавештајне службе идентификовале појединце повезане са руском владом који су обезбедили „Викиликсу“ на хиљаде хакованих мејлова Демократског националног комитета и других особа и институција, укључујући особу која је водила председничку кампању Хилари Клинтон.

Шта је овде главни проблем? То што за ову сензационалистичку оптужбу о званичном руском мешању у америчке изборе, која је одређивала бомбастичне медијске наслове широм света, па и код нас – нису понуђени никакви конкретни докази. Уосталом, (тек) при крају Ројтерсовог извештаја налазимо ова два пасуса-бисера која спин потпуно расветљавају:

„Презентација коју је организовала ЦИА ипак није представљала формалну процену свих 17 америчких обавештајних агенција, пише Пост. Један виши амерички званичник је рекао да постоје мања неслагања међу обавештајним званичницима у вези процене, јер на нека питања још нема одговора. Обавештајне агенције немају специфичне обавештајне податке који показују да је Кремљ руководио појединцима који су хаковане мејлове (Џона Подесте, шефа кампање Хилари Клинтон – прим. аут.) пренели „Викиликсу“, рекао је други виши званичник Посту. Ти актери не раде за владу, већ су „за корак“ измештени изван руске владе.“

Дакле, класична продаја магле. Неименовани виши званичник говори о некаквом тајном обавештајном извештају којег нико не може да види, а тај невидљиви извештај не нуди доказе о ономе што тврди, односно да је руска влада имала било шта са хакованим мејловима из окружења Хилари Клинтон који су доспели у руке „Викиликса“. И то је за Вашингтон пост – а и за Ројтерс – „вест“. Односно повод за бомбастичне наслове који треба да додатно подгреју атмосферу и дигну страх, али и револт јавности – у вези „руске претње“, па и „руског уплитања“ у амерички политички живот. А преко страних медија који ову измишљену „чињеницу“ буду пренели, да појача утисак на глобалном нивоу да су Руси заправо ти (а не никако Американци, уз саучесништво управо медија попут Вашингтон поста) који се мешају у свачије домаће послове. И то се управо и чини преко Танјугове вести, која цитира Обаминог саветника који, не трепнувши, са виртуелним ореолом над главом, изјављује следеће:

Упитан о рускоj улози, (заменик главног секретара Беле куће за информисање, Ерик) Шулц jе рекао да jе та врста активности „ништа ново за Mоскву“, додаjући да Сjедињене Државе виде како Русиjа ради ту врсту ствари по Aзиjи и широм Eвропе већ годинама“.

Оно што је додатно занимљиво је да извор ове духовите тврдње није Вашингтон пост, односно Ројтерс, већ Глас Америке, којег такође цитира Танјугова вест. Још занимљивије, Танјуг – а самим тим и РТС, Б92, Политика, Вечерње новости – уопште не преносе горе-наведену ограду Вашингтон поста/Ројтерса, која практично обезвређује тврдње неименованог званичника ЦИА. Истина, Танјуг је пренео Трампов деманти:

Eн-Би-Си њуз“ наводи да jе из Tрамповог транзиционог тима, у реаговању на ове тврдње, поручено да су „то исти људи коjи су причали (убиjени председник Ирака) Садам Хусеин поседуjе оружjе за масовно уништење“.

Но, то је много слабије него да су пренели горе наведено самоограђивање Вашингтон поста/Ројтерса – јер овако испада да се све своди на Трампову реч против речи ЦИА. А није тако, већ је реч о томе да ЦИА надувава балон који, бар за сада, садржи само ваздух, и то покушава да прода као материјалну ствар, чињеницу, односно „вест“, преко које би да изврши псиоп операцију – али овог пута против сопственог, америчког становништва. Да ли је, код наших медија, реч о пропусту, мањку професионалности, глађу за сензационализмом – или, пак, намери?

Додајмо и то да је Глас Америке на (латиничном) српском успео да фалсификује чак и своју матичну кућу – што је, наравно, контаминирало и Танјугову вест:

„(Вашингтон пост) наводи да jе лидер већине у Сенату, републиканац Mич Mек Kонел сумњао у „веродостоjност обавештаjних података“ прикупљених о руском понашању и да jе рекао Oбаминоj администрациjи да уколико jавно оптужи Русе, да ће он таj акт видети као „акт странчарења“. „Глас Aмерике“ примећуjе да jе неколико месеци касниjе, новоизабрани председник Tрамп изабрао Mек Kонела као кандидата за сектретара за транспорт.

Истина је, међутим, што се лако може проверити на матичној страници Voice of America, да је Трамп заправо именовао Меконелову супругу као кандидата за поменуту функцију.[vii] А Меконелова супруга, Елејн Чао, има сопствену, врло успешну политичку каријеру, која, између осталог, укључује и функцију министра за рад у администрацији Буша млађег. Зашто је Глас Америке на (латиничном) српском фалсификовао ову чињеницу[viii]? Можда да би, бар у српској јавности, осим напумпавања антируске хистерије, појачао утисак о несолидности Трампа и његове будуће администрације? Знају ли у Вашингтону да их њихов (латинични) српски огранак фалсификује?

Како год било, наши домаћи медији су у овом случају упали у вртлог мега-спиновања, односно (истински) „лажних вести“ које лансирају већ озбиљно компромитовани западни (нео)либерални медији, на челу са Вашингтон постом, који се већ осрамотио 24.11.2016. објављивањем „црне листе“ наводно про-руских (а заправо алтернативних, и десних и левих анти-естаблишмент) медија који наводно шире „лажне вести“, позивајући се (опет!) на тајновиту организацију коју воде неименовани људи – после чега их је револтирана јавност натерала да се ограде.[ix] Уз то, наши домаћи медији су се придружили и глобалној хајци унезвереног (нео)либералног естаблишмента, на првом месту против Русије, али и против Трампа, чија изборна победа је мета жестоке пропагандне кампање оспоравања и делегитимизације. То поготово важи за РТС и Б92, првенствено због бомбастичних и неуравнотежених наслова које су придодали Танјуговој изворној вести.

Случајно или намерно – процените сами.

[i] www.rts.rs/page/stories/ci/story/2/svet/2557025/cia-rusija-pomogla-trampu.html

[ii] www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2016&mm=12&dd=10&nav_category=78&nav_id=1208659

[iii] www.tanjug.rs/full-view1.aspx?izb=290070

[iv] www.politika.rs/scc/clanak/369731/CIA-Rusija-pomogla-Trampu-Tramp-To-su-oni-sto-su-govorili-da-Sadam-ima-hemijsko-oruzje

[v] www.novosti.rs/%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B8/%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%B0.479.html:639321-CIA-Rusija-pomogla-Trampu-da-bude-predsednik-SAD

[vi] www.reuters.com/article/us-usa-election-cyber-russia-idUSKBN13Z02Q?il=0

[vii] www.voanews.com/a/reports-cia-believes-russia-helped-trump-win-the-white-house/3630853.html

[viii] www.glasamerike.net/a/cia-rusija-pomogla-trampu-da-pobedi/3630845.html

[ix] rs.sputniknews.com/rusija/201612091109180281-Simonjan-Vasingtonpost-neistine-2/

51 глас