Рецепт је једноставан: узмете сведочење предложеног америчког министра одбране Џејмса Метиса пред америчким сенатом, у склопу саслушања ради потврђивања његовог избора, издвојите део о Косову (и Метохији), дате му конотацију која му не припада, а затим све то процесуирате кроз мозак Милована Дрецуна и практично било које новинарке РТС, и добијете – лажну вест. Односно, прецизније – погрешно тумачење лажне вести. И, нимало изненађујуће, на српску националну штету.

За оне који су ово пропустили, ради се о „вести“ да је током свог сведочења Трампов избор за првог човека Пентагона, од милоште назван „бесни пас“, наводно подржао оснивање „војске Косова“, као и изразио очекивање да ће Београд признати „Косово“ пре уласка у ЕУ. Изгледа да је та „вест“ прво осванула у неким приштинским медијима, да би је затим проширио Радио слободна Европа (који као да је у Приштини), а затим преузели и многи „српски“ медији.

То је оправдано изазвало неверицу на српским просторима, и међу онима који су се једноставно надали нечем бољем после избора Трампа, и онима којима ту нешто није штимало.

Неки међу овим другим су, уместо да очајавају, решили да провере да ли је то баш тако. Спутњик је звао компетентне саговорнике – Обрада Кесића, који већ пар деценија живи и ради у Вашингтону, и бившег амбасадора Србије у САД, Ивана Вујачића. Обојица су, познајући прилике, лепо објаснили да се не ради ни о каквој „новој политици“, односно наставку досадашње политике САД, нити може бити говора о неком „званичном ставу“ нове администрације, већ се ради о једноставном излагању у контексту још увек важеће америчке политике (пошто нова још није формулисана), од стране лица које још није преузело функцију, односно, чији избор Сенат још није, у време сведочења, потврдио.

А РТС је звао – Дрецуна. Који је све вратио на почетак, односно на спин, на тумачење које одговара Приштини, и свим присталицама досадашње америчке политике према КиМ. А РТС је то упио као сува земља кишу, као што је нпр. претходно редовно упијао и пропаганду „Сиријске обзерваторије за људска права“ и њене (дез)информације о збивањима у Сирији емитоване из њене лондонске централе, или нпр. твитовање тзв. девојчице Бане, слатког али жестоко злоупотребљеног 7-годишњег арапског детета из источног Алепа чији твитови (на савршеном енглеском!) је требало да покрену светско јавно мњење против руско-сиријског ослобађања тог несрећног града из канџи исламистичких терориста.

Гостујући у Јутарњем програму РТС, Дрецун је апатично констатовао да ће „судећи по изјавама новопостављених званичника, Трампова администрација следити политику претходне по питању косметског проблема, наводећи да су поједини имали нереална очекивања, те да је за САД такозвана независност Косова завршена ствар… ‘Ту ћемо имати континуитет, то значи да је такозвана независност Косова за њих завршена ствар и да ће и даље наставити да третирају Косово као државу’, рекао је Дрецун“.

На првом месту, очигледно је да председник скупштинског Одбора за КиМ нема појма о томе како функционишу ствари после избора новог америчког председника, нити се распитао о томе. Сувишно је поновити да исто важи и за водитељку која га је интервјуисала.

Сад се поставља питање – како то да се нису потрудили да се претходно информишу о овој врло битној ствари, онако како се потрудио Спутњик. Или нпр. Нови стандард, који је такође објавио анализу и констатовао, попут Спутњикових саговорника, да се ради о још једној вешто пласираној „лажној вести“, уз следећи закључак:

„Оваква дезинформација може да има следеће циљеве. Прво, изазвати страх, панику, незадовољство и разочарење када је у питању српска страна, док код друге стране може да изазове осећај да је све у реду и да неће доћи до наглих промена у америчкој спољној политици. Имајући у виду да је председник тзв. републике Косово поздравио став секретара, може се рећи да је само помогао дезинформацију, чиме је аутоматски пренео на политички ниво“.

Или, ако се ни Дрецун ни РТС нису потрудили да провере, односно анализирају ову „вест“, зашто се бар нису накнадно, користећи анализе Спутњика или Новог стандарда, оградили од свог првобитног, штетног и погрешног тумачења? Јер, нпр. Спутњикова анализа је пренета на више портала, попут РТРС, Б92, НСПМ, Вести, и Данаса (чиме су неки од њих исправили првобитну грешку, односно омогућили да се чује још једно, алтернативно тумачење), док ју је Фонд стратешке културе посебно издвојио и ставио на врх своје насловне стране.

За Дрецуна може постојати више разлога зашто се није огласио да се огради од самог себе, или бар да се извуче тако што ће „додатно појаснити“ шта је стварно мислио да каже или нешто слично. Умишљеност, сујета, незаинтересованост, некомпетентност, бахатост. А може бити и то да је једноставно подсвесно тражио оправдање за себе, за своју конвертитску, саучесничку улогу у предаји суверенитета над делом КиМ приштинским злочинцима – тог истог КиМ на ком је претходно правио новинарску каријеру. Или алиби за будуће нечињење да се та ствар бар донекле исправи. Како год, он ће с тим морати да живи.

За Информативни програм РТС се само може констатовати да опет није испунио свој основни задатак Јавног медијског сервиса, већ је још једном послужио као средство за ширење непријатељске пропаганде и псиопа. Поред оваквих чувара јавног интереса, ко ће да још да брине о бесним псима…

64 гласa

СЛИЧНИ ТЕКСТОВИ